STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 21 CZERWCA 2011 R.
W SPRAWIE MOŻLIWOŚCI PROWADZENIA EGZEKUCJI
KOMORNICZEJ LUB ADMINISTRACYJNEJ ZE ŚWIADCZEŃ
ZAKŁADOWEGO FUNDUSZU ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH
W nawiązaniu do pytania w sprawie możliwości
prowadzenia egzekucji komorniczej lub administracyjnej ze świadczeń wypłacanych
z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, Departament Prawa Pracy MPiPS, uwzględniając stanowisko przedstawione przez
Ministerstwo Sprawiedliwości, informuje, że ustawa z 4 marca 1994 o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70,
poz. 335 ze zm., dalej ustawa o zfśs) nie reguluje
zasad postępowania z przyznanymi pracownikowi świadczeniami socjalnymi w
przypadku prowadzenia egzekucji z jego wynagrodzenia i innych świadczeń
otrzymywanych od pracodawcy. W myśl zasady określonej w art. 12 ust. 2 tej
ustawy środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie podlegają
egzekucji, z wyjątkiem przypadków, gdy egzekucja jest prowadzona w związku z
zobowiązaniami funduszu.
Podkreślić należy, że świadczenia socjalne nie mają
charakteru wynagrodzenia, a zatem należności ze stosunku pracy. Pomoc socjalna
ma bowiem charakter uznaniowy ze względu na obowiązek stosowania przy jej
przyznawaniu pozawynagrodzeniowych, wyłącznie
socjalnych kryteriów, zawartych w art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs.
Przepisy kodeksu postępowania cywilnego, na podstawie
których jest prowadzona egzekucja z wynagrodzenia za pracę, bliżej nie
określają pojęcia wynagrodzenia za pracę. Podstawowym kryterium decydującym o
zaliczeniu określonego świadczenia do świadczeń objętych zajęciem na podstawie
art. 881 k.p.c. jest jego powiązanie ze stosunkiem pracy. Zdaniem Ministerstwa
Sprawiedliwości, właściwego do zajmowania stanowiska w sprawie stosowania
przepisów k.p.c., należności wymienione w art. 881 § 2 k.p.c. nie mają
charakteru socjalnego. Przemawia to za tym, że świadczenia socjalne nie powinny
być traktowane jako świadczenia związane ze stosunkiem pracy w rozumieniu tych
przepisów k.p.c. Nie stanowią one bowiem ekwiwalentu za wykonaną pracę, nie
zależą od wyników pracy, jak np. udział w zyskach pracodawcy. Zgodnie bowiem z
podstawową zasadą przyznawania świadczeń z zfśs,
określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs, przyznawanie
i wysokość ulgowych usług i świadczeń z tego funduszu uzależnia się od sytuacji
życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, czyli kryteriów o
wyłącznie socjalnym, pozapłacowym charakterze. Oznacza to, że świadczenia
finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowią pomoc socjalną
dla pracownika i jego rodziny, a co za tym idzie nie powinny być traktowane
jako składnik wynagrodzenia w rozumieniu art. 881 § 2 k.p.c.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, w opinii
Ministerstwa Sprawiedliwości należałoby uznać, że egzekucja z wynagrodzenia za
pracę prowadzona na podstawie art. 880 - 888 k.p.c. nie obejmuje świadczeń
przyznawanych pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Natomiast zasady prowadzenia egzekucji administracyjnej określa ustawa z 17
czerwca 1966 o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU
z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.). Zajmowanie stanowiska odnośnie stosowania
omawianych przepisów należy do właściwości Ministerstwa Finansów.
Departament Prawa Pracy MPiPS
informuje, że nie jest uprawniony do wydawania powszechnie obowiązującej
wykładni przepisów ustaw. W związku z tym poglądy prawne Departamentu nie są
wiążące dla stron stosunku pracy, sądów i inspektorów pracy.